Wat is VOIP?
VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd; bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.

Met VoIP kun je je bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met je CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.
Wat is Hosted VOIP?
Bij hosted VoIP, ook wel hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van de telefooncentrale van de VoIP leverancier. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af die je nodig hebt. Jouw telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een internetverbinding.
Wat is Quality Of Service (QOS)?
Je deelt je internetverbinding vaak met meerdere apparaten en applicaties. Internetbrowsers, downloadprogramma’s en natuurlijk je VoIP toestellen. Wanneer de bandbreedte van je internetverbinding niet voldoende is om al dit verkeer direct af te handelen, moet er een keuze gemaakt worden welk verkeer met voorrang wordt afgehandeld.

Met het QoS-protocol kan je aangeven dat het VoIP verkeer voorrang moet krijgen op het overige dataverkeer. Een download kan wel enkele seconden vertraging oplopen, maar tijdens een telefoongesprek wil je geen woord missen.
Wat is STUN?
Om er voor te zorgen dat een VoIP telefoontoestel goed werkt achter een router/firewall is het gebruik van STUN (Simple Traversal of UDP through NATs (Network Address Translation)) noodzakelijk.

Het STUN protocol stelt het toestel in staat om bij de STUN-servers van gnTel gedetailleerde informatie op te vragen over de werking van de router/firewall. Hierdoor is de kans veel groter dan VoIP telefonie probleemloos functioneert achter een router/firewall.
Wat is SIP-ALG?
SIP ALG, oftewel SIP Application Layer Gateway, is een speciaal stukje software in NAT (Network Adress Translation) routers. Deze software probeert de problemen die NAT veroorzaken in samenwerking met SIP op te lossen. Helaas maakt SIP-ALG vaak meer kapot dan het oplost. Daarnaast kan het gnTel platform zelf uitstekend NAT problemen oplossen.

Het is daarom van groot belang dat SIP-ALG uitgezet wordt in de router. Gebeurt dit niet dan ontstaan er allerlei rare problemen waarbij het account zich niet kan registreren of er niet mee gebeld kan worden (of soms zelf zaken als eenzijdige audio etc).

Van een aantal routers is via deze link te vinden hoe je het uit kan zetten: http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG
Kan je een bestaande Telefooncentrale / PBX koppelen met een VoIP aansluiting?
Is je bestaande PBX geschikt voor VoIP, dan kun je je telefoonlijn vervangen door een zogeheten ‘siptrunk’. Je belt dan via je internetverbinding. Voordeel is dat je gebruik kunt blijven maken van je telefooncentrale en alle daarop ingestelde diensten, terwijl je wel profiteert van de lagere gesprekstarieven. Bijkomend voordeel: De capaciteit van een siptrunk is eenvoudig uit te breiden.

Heb je nog een traditionele (ISDN) centrale in gebruik en wil je je telefoonlijn vervangen door een siptrunk, dan kan dat. In dat geval heb je een omzetter nodig. Onze partner kan je informeren welk type voor jou geschikt is.
Wat is het verschil tussen VoIP en traditionele telefonie?
Telefonie is telefonie, of je nu belt via VOIP of via een traditionele telefoonlijn. Wel zijn de mogelijkheden van bellen via internet (VoIP) veel groter dan de mogelijkheden bij traditionele telefonie. Zo is het eenvoudiger om verschillende vestigingen met elkaar te koppelen en kun je ‘intern’ bellen tussen je vestigingen. Ook al bevinden die vestigingen zich in het buitenland. Je kunt zelfs je thuiswerkers deel uit laten maken van je bedrijfstelefonie-oplossing.

VoIP telefonie maakt gebruik van je computernetwerk en internetverbinding. Hierdoor hoef je voor telefonie geen apart netwerk meer aan te leggen en te onderhouden. Je hoeft zelfs geen eigen telefooncentrale meer op locatie te hebben. Je hebt alleen maar een goede internetverbinding nodig. Ook biedt VoIP meer mogelijkheden tot integratie met bijvoorbeeld je CRM systeem. Kortom veel meer mogelijkheden om telefonie flexibeler en kostenefficiënter in te richten.
Hoe is de spraakkwaliteit van VoIP?
De kwaliteit van VoIP telefonie doet niet onder voor die van traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.

Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘up-load’ snelheid hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer, surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de 'up load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.

Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP provider.

Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding.
Is VOIP locatie afhankelijk?
Nee, omdat VoIP niet afhankelijk van is van een vast aansluitpunt (de traditionele telefoonlijn), kun je overal waar je internetverbinding hebt, bellen en gebeld worden. Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan een fysieke telefoonlijn, maar aan je VoIP account. Dus overal waar je met je VoIP account verbinding hebt via het internet kan je bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer.

Zo kun je een telefoonnummer laten binnenkomen op verschillende VoIP toestellen. Bijvoorbeeld op kantoor en tegelijkertijd op je werktelefoon thuis. Heb je een smart phone met een VoIP App en WiFi, dan kunt u overal waar je WiFi verbinding hebt bellen en gebeld worden op je vaste telefoonnummer. Handig wanneer je bijvoorbeeld op verschillende vestigingen werkt of op zakenreis bent.
Is VOIP te integreren met andere diensten?
Een van de grote voordelen van VoIP is de relatief eenvoudige integratie met computersystemen. Denk hierbij aan; direct bellen vanuit het adresboek en automatische koppeling met een CRM systeem om de klantgegevens direct bij de hand te hebben. Op deze manier kun met VoIP je werkprocessen eenvoudig ondersteunen. Door middel van maatwerkoplossingen is eigenlijk elke denkbare koppeling tussen VoIP en ander computer of databasesysteem mogelijk.
Kan VoIP over je datanetwerk?
Omdat VoIP werkt over je datanetwerk is in veel gevallen geen extra bekabeling nodig. In veel kantooromgevingen ligt al CAT5e of CAT6 databekabeling. Deze is geschikt voor VoIP telefonie. Vaak kun je de bestaande switches en routers van je computer infrastructuur blijven gebruiken. Bij een grote kantoorlocatie is het wel aan te bevelen om het computerverkeer te scheiden van het telefonieverkeer. Hiermee is de kwaliteit van VoIP beter te garanderen.
VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd; bellen over internet. Hier vind je meer uitleg over VoIP en over veel gebruikte termen en afkortingen.
Genders Automatiseringen - Begrijpt Uw Business

©1993 - 2018 Genders Automatiseringen B.V.